Haveri

Idag var det tävling. Tävling med vädergudarna. Det utlovade åskvädret skulle komma vid 16tiden. jag startade från m huset strax efter elva och planerade att nå borensberg vid femtontiden.

Vid mhuset blev jag på morgonen avvinkad av Jacob Jaldeland, Emelie Cecar och Cornelia som kommit för att säga hej och lycka till på resten av resan.
Dagens tidningsartikel i Corren har givit resultat i att cyklister och båtfolk längsmed kanalen hälsade glatt och önskade mig lycka till.
Jag fick även en pratstund med dessa får.

Debatten om vem som är den största fårskallen pågår fortfarande i hagen.

Kanalbåten Wasa Lejon passerade mig två gånger idag och kanalbåten Juno en gång - stor båt.
Idag hade jag inte bara medvind. Sidvinden gjorde det lite besvärligt för mig. Himlen blev allt mörkare. Jag sparade nog lite tid i och med att jag kan ro under broar istället för att vänta på broöppning.
Målet var att nå Borensberg. Det var cirka 15 km från mhuset där jag startade. I Borensberg skulle jag träffa Alex Waern för att få eftersol kräm.
Jag hade långa strumpor på mig för att skydda mig från solen. Jag hade till och med sturmpor på händer och armar för att skydda mig från solen. Så när jag tagit mig över ett hinder var det naturligtvis tvunget att dyka upp ett annat.
Jag började känna att höger armbåge inte längre ville vara med. Jag kunde inte ro frammåt längre. Utan fick sitta med ryggen mot färdriktiningen för att överhuvudtaget kunna ro.
Jag hade rott 1,4 mil när det sa PANG. Höger åra gick av. Haveriet var ett faktum.
JAg fick tag i den avbrutna åran och lyckades paddla in till närmsta brygga. Lastade av packningen. Kravlade mig upp på bryggan, ramlade nästan i och skrapade upp armbågen. Då kom regnet och åskan.
Jag skulle precis packa ihop mina saker för att gå den 1 km som var kvar till Borensberg när Alex och Olga dök upp i en bil. Så - ja - jag valde bil sista km innan borensberg.
Jag handlade på strömfiket i borensberg. Här fick jag mat. Hamburgare och pomme. Och två citronfanta. Av Bjarne.

Snart ska jag ta en glass, som Bjarne lovat mig. En mycket godare än den Ulf Holmertz har på sitt cafe.
Jag har torra kläder. Jag har smörjt in mig med eftersol. Ny båt är påväg. Jag letar efter skydd för natten. Ikväll ska jag debattera med mina armar om hur resan ska fortsätta - om resan ska fortsätta.
Jag känner stickningar i höger hand. Det kluckar i höger armbåge.
Det här är sista gången jag använder gummi.



Idag sjöng jag mig fram längs göta kanal. "Den gamla floden den vet så mycket men säger intet den bara rullar förbi".

Dagen avslutas med en ordvits; Jag träffade några kor utmed Göta Kanal så jag passade på att fråga dem, vad är er favoritfågel? De svarade i kör; Eh muu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0